Aktivering og overnattingstur til Preikestolen (SOTA LA/RL-042)

Preikestolen er en av Norges best kjente turistattraksjoner, og er en utrolig naturopplevelse som er vel verdt et besøk.

20170731 sota preikestolenMitt første besøk var i 2016, rett før jeg fikk lisensen i postkassa, og det satt seg da en idé i hodet mitt om at dette måtte være et flott sted å kjøre radio fra. Fra kanten på platået er det 604 meter ned til havet, noe som er mer enn nok til en kvartbølge på de fleste frekvensene en radioamatør kan operere på. Preikestolen er ikke langt fra mitt hjemme-QTH på Karmøy, og når det plutselig kom en helg med flott vær så bestemte jeg meg for å ta turen og aktivere Preikestolen.

Jeg reiste opp fredag ettermiddag etter jobb, og brukte rundt to timer på turen opp med en lett oppakning. På grunn av QTH’et valgte jeg å legge igjen spiderbeamen og det meste festeutstyret jeg pleier å ha med i bilen for å sparke vekt, og baserte meg på en fritthengende antenne. Radioen var en Kenwood TS480-SAT og et lite 30Ah gelbatteri fra Biltema. Til antenne brukte jeg en 20 meters dipol som også kan tunes opp på diverse andre bånd med mer eller mindre gode resultater. Alt utstyret ble bundet sammen med solid tau og festet i forankringspunkter som står fast i fjellet for å forhindre at dette fikk en uventet og ubehagelig flytur. Utstyret ble rigget opp så fort det begynte å tynnes ut med folk på platået, men en del kom bort for å høre hva jeg drev med, så det ble en flere gode samtaler om radioamatørhobbyen og SOTA. Ved siden av HF-radioen hadde jeg også med en Yaesu FT2DE for å teste APRS- og repeaterdekning. Fra Preikestolen fikk jeg ikke åpnet noen repeatere denne dagen.

Når de fleste hadde gått ned for kvelden kjørte jeg i gang radioen, og fikk én QSO med F4IVV på 20m ved nitiden. Forholdene på båndet var ikke veldig gode, og det var fortsatt mange som kom og gikk, så jeg valgte å begrense meg til denne QSOen for å unngå å forstyrre de andre besøkende.

Etter aktiveringen var det tid til litt fotografering før jeg rigget opp leiren. Til sammen var vi 8 som overnattet på Preikestolen, to telt og resten under åpen himmel. Det var en varm mainatt og en flott naturopplevelse.

Å se soloppgangen fra Preikestolen har blitt en veldig populær turistaktivitet, og mange tok turen opp på morgenen for å se denne. De første turistene ankom litt over 04:00, og det var en jevn strøm med nye turister etter det. Jeg så ferdig soloppgangen før jeg beveget meg høyere opp for å aktivere SOTA-toppen på Preikestolen. Fjelltoppen rager 707 meter over Lysefjorden, og gir en utrolig utsikt over området.

Vel oppe på fjelltoppen kl 06:00 rigget jeg opp utstyret og kom over et problem jeg ikke har støtt på før, ingen av chaserne i Europa hadde våknet. Første QSO kom først etter en halvtime, og jeg rakk å komme meg gjennom 8 QSO før jeg sa meg fornøyd. På denne aktiveringen ble det ingen Summit to Summit-kontakter, men jeg fikk tak i en SPFF-referanse på 40 meter. Resten av QSOene var på 20 meter.

På toppen var det merkbart bedre repeaterdekning, og jeg fikk en kort QSO via Haugesundsrepeateren på 2m, ca 70 km unna. Jeg fikk også åpnet de fleste andre repeatere i området, uten at det ble noen QSO av det. APRS var aktivert under hele turen, og beaconene ble plukket opp fra 7 forskjellige lokasjoner underveis. Dette er ikke en nøye gjennomtenkt test, men det var heller ikke overraskende at jeg stort sett ikke kom gjennom, da dette er tøft terreng med mange kriker og kroker. Beacons ble sendt med fem minutters intervall.